Menu

Menu

ForsideNyhederKalenderErhvervAdvokathuset Torsten Pedersen - Saabye-BrøndumAgerbæk EjendomshandelAgerbæk El-ServiceAgerbæk HotelAgerbæk Maskinstation & EntreprenørforretningButik TelmaMin KøbmandStudie 9ForeningerAgerbæk BorgerforeningAgerbæk ErhvervsforeningAgerbæk FDFAgerbæk lokalarkivAgerbæk SportsforeningAgerbæk UdviklingHELAMUS musikforeningSognelundens vennerInstitutionerAgerbæk skoleOm agerbækStemningsbillederKontaktUgeavisenAgerbæk på FacebookAgerbæk PodcastAgerbæk App
Agerbæk
Foto:

Sådan har Corona-virus ramt Agerbæks erhvervsliv

Byens erhvervsdrivende fortæller

Den sidste måneds tid har budt på flere overraskelser for Agerbæks erhvervsdrivende. Først lukkede Fakta i Agerbæk og så lukkede Mette Frederiksen Danmark. Men hvad har det indtil videre betydet for Agerbæks Erhvervsliv.

Rugbrød og håndsprit går som varmt brød
Gitta Pedersen fra Butik Telma på Storegade fortæller til Nyhederne, at hun torsdag formiddag efter statsministerens breaking news for alvor fik øjnene op for, at Corona-tendenserne også var at se og føle i Agerbæk.
"Torvet var fuld af biler og der var et liv ud og ind på Torvet. En herre i min butik fortalte, at han måtte bestille et rugbrød ved bageren! Det havde han dog aldrig prøvet før. Men ud over at jeg selvfølgelig er udsolgt for håndsprit som alle andre, har jeg ikke selv mærket de store ændringer i min butik”, fortæller Gitta

Tredobling af omsætning fra hensynsfulde kunder
Brian Bjerregaard fra Min Købmand fortæller i et opslag på sin facebookside, at vi hører om hamstring i de store byer og om kunder som kommer op at slås om varer, mangel på toiletpapir, tomme hylder, lange køer og kunder som ikke kan finde ud af at opføre sig ordentligt.
"Hos os har vi heldigvis oplevet det modsatte. Vi har siden torsdag morgen oplevet kunder som tager situationen alvorligt, har den sunde fornuft med, når de handler, spreder god stemning, har tanke for andre kunder i butikken og personalet, hamstrer ikke unødigt og generelt viser god og ordentlig opførsel omkring situationen. Selvom vi næsten tredoblede omsætningen torsdag, så kunne vi servicere de fleste kunders behov. Og med friske forsyninger i dag fredag og igen i morgen lørdag, er de færreste kunder gået forgæves. Hvis alle handler ind efter det de mangler og ikke hamstrer, ja så er der varer nok. Vi får friske varer hjem alle dage pånær søndag. Tak fordi i viser ansvar, lytter, og handler lokalt. Vi gør hvad vi kan for at begrænse smitten, vi vasker fingre og spritter af," skriver Brian Bjerregaard.

Telefonen ringer mindre på værkstedet
En virksomhedsejer der omvendt mærker en forandring i efterspørgsel er Ricky Elbæk fra Agerbæk Motorcentrum: ”Telefonerne ringer ikke helt så meget, som de plejer. I næste uge har vi næsten ingenting booket ind. Jeg tror det er fordi folk er usikre på, hvad der skal ske og det påvirker også vores værksted. Men indtil videre holder vi åbent og afventer og ser hvad der sker de næste par uger. Men der er plads til at få sin bil efterset eller repareret, hvis man vil bruge nogle af hjemmedagene på det", fortæller Ricky Elbek.

Hør bl.a. Mona fra Bager HJ og Stella fra Frisør Stella Hagedorn udtale sig i podcast-nyhederne fra Agerbæk her:

 

søndag 15 mar 2020 - Jesper Christiansen